Колесник Сергій

Чи безпечний електромобіль?

04.05.2023

Дві небезпеки від електромобіля – загоряння авто та ураження електричним струмом – ніколи не реалізуються в трагедію. Якщо правильно експлуатувати таке авто та знати, як діяти, коли щось пішло не так.

Значне подорожчання пального не тільки в Україні, а й в усьому світі різко підвищило й до того високу популярність електромобілів. Переваги цих машин над авто з двигуном внутрішнього згорання: екологічність, ціна, економічність, зручність експлуатації і т. д. Як показав досвід, вони є безпечнішими, хоч і мають свої небезпечні особливості.

Виявляється, перший електромобіль був сконструйований ще 1841 року, тобто раніше, ніж автомобіль з двигуном внутрішнього згорання (далі – ДВЗ), який з’явився 1885 року. Однак тоді електротранспорт майже не мав попиту. Лише в 60-ті роки минулого століття почався активний розвиток електрокарів. Сьогодні такі автомобілі почали витісняти машини з ДВЗ. У країнах, де серйозно дбають про екологію та чисте повітря, уже заборонено експлуатацію машин з дизельними двигунами, і на черзі бензинові.

Останні кілька років підвищується популярність електромобілів і в Україні. У 2021 р. нових і старих електрокарів зареєстровано на 18,9% більше, ніж у 2020 році. Загалом було поставлено на первинний облік 8541 одиницю електротранспорту. Електромобілі купують фізичні та юридичні особи, підприємства, де також встановлюються пункти їх зарядки.

Тому обов’язково знати відповідні вимоги безпеки та дотримуватись їх. Безпека електромобіля під час руху по дорозі практично не відрізняється від безпеки авто з ДВЗ. У ньому передбачені ті ж заходи безпеки: ремені безпеки, подушки, сигналізатори і т. д. Хоча, як стверджують власники електрокарів, ці авто набагато важчі (значна частина ваги – акумулятори (далі – АКБ)), тому до їхніх ходових якостей потрібно звикнути. Зокрема, АКБ розташовані під підлогою авто, унаслідок чого центр ваги зміщений донизу, а отже, підвищується стійкість машини та зменшується ризик перевертання під час аварії. Високі показники ці авто продемонстрували також під час краш-тестів. Підвищений захист забезпечує зазвичай міцна сталева рама й продумана конструкція.

Небезпеки електромобіля

Основною небезпекою електромобіля, як і будь-якого електрифікованого обладнання, є загоряння внаслідок замикання, перегріву, несанкціонованого доступу до електросистеми і, як наслідок, її порушення.

Згідно зі статистичними даними, у 2015 р. у США сталося 174 тис. пожеж автомобілів і майже 99,9% з них – з автомобілями на бензині та дизельному пальному. З того часу статистика змінилася, враховуючи збільшення кількості електромобілів, але знову-таки не на користь ДВЗ. Наприклад, дослідження найвідомішого виробника автомобілів з електричним приводом Tesla показують, що електромобілі компанії загоряються в 11 разів рідше, ніж звичайні паливні моделі.

Найнебезпечнішою пожежею є загоряння АКБ. Майже всі виявлені на сьогоднішній день випадки загоряння батареї – наслідок аварійних ситуацій або пошкодження батареї, днища машини під час експлуатації. Щоб мінімізувати такі ризики, корпуси батарей роблять з матеріалів підвищеної міцності. Також додатково зміцнюють днища електрокарів. Основна причина загоряння АКБ – коротке замикання в осередках батареї. Це спричиняє неконтрольоване генерування тепла й підвищення температури, що призводить до займання «хімії» та ланцюгової реакції по всіх комірках АКБ.

Унаслідок цього всередині батареї розвивається так звана «термальна втеча», коли сильно нагрітий хімічний склад починає послідовно вивільнятися з комірок. На щастя, процес розвивається не так стрімко, як займання пального, тому в разі виникнення пожежі водій може залишити автомобіль ще до того, як вона увійде в активну фазу, та матиме можливість загасити пожежу. Але є ще одна небезпека, про яку важливо знати. Якщо механічну шкоду, якої завдано АКБ, не виявити вчасно, загорітися авто може згодом, навіть просто на стоянці або під час під'єднання до зарядної станції.

Варто також зазначити, що для приведення в рух електромобіля подається висока напруга, яка, у разі порушення вимог безпеки, може вразити людину. Те ж саме може статися в аварійній ситуації, коли пошкоджується електроізоляція. Це небезпечно як для водія і пасажирів у салоні авто, так і для рятувальників, які можуть дістати травми від ураження струмом під час ліквідації аварії.

Звичайно, система захисту автомобіля оснащена запобіжниками, які повинні вимикати високий струм у разі удару або замикання, але ризик того, що система не спрацює, відкидати не можна.

Обслуговування та ремонт

Система електроприводу електромобіля складна, тому не варто доручати ремонт і технічне обслуговування непрофесіоналам або робити власноруч. Іноді пожежі електромобіля стаються через загоряння електропроводки після неякісного ремонту. Найбільший ризик цього – під час зарядки електромобіля, коли за короткий час набирається велика потужність енергії. Наприклад, зарядка електрокару Hyundai Ioniq 5 з 10 до 80% здійснюється на сертифікованій зарядній станції приблизно за 18 хвилин. І цього вистачить, щоб проїхати понад 300 км. Зарядні пристрої, розетки, АКБ автокара мають надійну сучасну електронну систему захисту й моніторингу. Контролюється температура приладів, потужність зарядки, її максимальний рівень і т. д. Але якщо автомобіль заряджається, наприклад, у домашніх умовах чи на підприємстві, потрібно подбати про надійну електромережу, якісну розетку необхідної потужності, приєднувальні кабелі, систему захисту будинкової мережі тощо. Інакше – прямий шлях до пожежі як автомобіля, так і будівлі.

На жаль, сертифікація зарядних пристроїв в Україні необов’язкова, тому часто продаються бюджетні пристрої сумнівної якості. У гонитві за зниженням ціни такі моделі іноді не відповідають міжнародним нормам щодо безпечної підзарядки електромобілів. Вони часто містять невідповідні компоненти, наприклад, встановлені реле на порядки нижче ніж 220 V. Відсутність підтримки протоколів зв’язку призводить до того, що коли електромобіль просить зупинити зарядку, такий пристрій просто «не розуміє» потреб автомобіля і продовжує подавати струм і напругу. Самозаймання зарядних пристроїв зі слабкими реле або несвоєчасне відключення призводить до невтішних результатів. Тому економія на зарядному пристрої не варта таких ризиків. Технічні експерти рекомендують уважно ставитися до вибору зарядного пристрою, і під час покупки перевіряти наявність сертифікатів якості.

Сьогодні всі розуміють, що майбутнє за електромобілями. Сучасні електрокари та зарядні станції – це ретельно перевірене безліччю тестів обладнання з гарантією на довгу і безпечну експлуатацію. Процес їх удосконалення не зупиняється ні на хвилину, зокрема й щодо підвищення рівня безпеки. І навіть на сьогодні, якщо не допускати помилок в експлуатації, не сваволити в налаштуваннях електроніки й мати правильно обладнане місце для зарядки, загоряння автомобіля можна не боятися.

ДІЇ В ЕКСТРЕМАЛЬНІЙ СИТУАЦІЇ

Потрібно знати, що принцип гасіння пожежі електромобіля суттєво відрізняється від гасіння авто з ДВЗ. Для електромобіля  вогнегасники порошкового або газового типу не будуть ефективні. Крім того, під час гасіння електромобілів виникає ризик ураження струмом від високовольтних систем. Виникнення вогнища загоряння в акумуляторі літій-іонного типу автомобіля відбувається зазвичай не відразу, а через деякий час, що надає водієві та пасажирам час покинути салон. Водночас впоратися з вогнем і високою температурою дуже важко. Тому потрібно доручити це професіоналам, тобто негайно викликати рятувальників. Якщо умови дозволяють – можна використовувати вогнегасники пінного типу, дотримуючись усіх запобіжних заходів і перебуваючи на безпечній відстані. У разі пожежі під час заряджання головним завданням на першому етапі є відключення високовольтного кабелю за допомогою аварійного роз’єму або механічним способом.

  • Після усунення вогню й диму необхідно спостерігати за автомобілем ще 2–3 години, адже можливе повторне загоряння. Корпус автомобіля може бути під напругою, тому обов’язково під час гасіння використовувати електрозахисні рукавиці.
  • Не можна не враховувати небезпеку електромобіля і для інших учасників дорожнього руху, зокрема, через його практичну безшумність. Тому деякі виробники вже почали випускати авто зі звуком роботи звичайного автомобіля, що подається через динаміки. Це мінімізує ризик зіткнення з пішоходами та іншими транспортними засобами на дорозі.

Цю статтю читайте також у Кабінеті охорони праці та журналі № 4/2023.

Кореспондент Колесник Сергій