Фандєєв Олександр

До виходу в море потрібно готуватися на березі

12.10.2021

Недотримання правил безпеки – таку причину найчастіше вказують члени комісії під час розслідування нещасних випадків, що сталися з підрядниками на території підприємства. Насправді порушення правил як головна причина інцидентів становить близько 1%. Кореневі причини таких випадків зовсім інші.

Робота з підрядниками. Ця тема близька Джаннет Аршимовій. Викладач NEBOSH, коуч, наставник, тренер, свого часу вона працювала в одній з великих закордонних компаній директором з управління безпекою підрядників (понад три тис. підрядників у п’яти країнах). Майстер-клас «Управління підрядниками» Джаннет провела під час VIII Міжнародної науково-практичної конференції «Безпека та здоров’я: час змін» – 2021.

Перш ніж ознайомитися з основними положеннями роботи з підрядниками, потрібно розібратися зі значенням самого терміна «підрядник». Завдання це не настільки просте, як здається. Як приклад Джаннет описала кілька життєвих ситуацій. Перша – зима, ожеледь, доставник піци привіз замовлення на підприємство. Перед пропускним пунктом він послизнувся, впав, зламав ногу. Інший випадок. Підприємець доставив працівникам підприємства готову їжу, проте якість її виявилася сумнівною, і люди отруїлися. Чи можна вважати цих доставників їжі підрядниками?

Або така ситуація. Підприємство замовило нові навантажувачі. Постачальники їх привезли, замовник попросив продемонструвати роботу нової техніки, трохи часу приділити особливостям її експлуатації, розповісти про можливі небезпеки і ризики. Постачальник зацікавлений у клієнті, йде назустріч, і наступного дня проводить тренінг. Чи залишається він у цьому разі постачальником, чи стає підрядником? Або уявімо, що пожежники проводять на виробництві навчання, до яких входить навчальна тривога. У якому статусі вони в цей період? Подібних запитань виникає безліч. Особливо коли трапляється нещасний випадок з підрядником, і потрібно визначити статус потерпілого. Звичайно, кожну таку ситуацію розглядають індивідуально, це залежить від різних чинників правового характеру, насамперед наявності договору підряду та прописаних у ньому прав і зобов’язань підрядника й замовника.

Отже, підрядник (contractor) – сторона договору підряду, фізична або юридична особа, яка бере на себе обов’язок виконати за завданням іншої сторони (замовника) певну роботу і здати її результат замовнику. Відповідно підряд – це договір, за яким одна сторона (підрядник) зобов’язується на свій ризик ­виконати певну роботу за завданням іншої сторони (замовника), на якого покладається обов’язок прийняти та оплатити виконану роботу.

Правове регулювання відносин за договором під­ряду в Україні забезпечується главою 61 Цивільного кодексу України та главою 33 Господарського кодексу України. Договір підряду – один з найстаріших цивільно-правових договорів, він був відомий ще римському праву, в якому визначався як наймання роботи. Проте ризиків у обох сторін підряду з тих часів не поменшало.

Чи залежить кількість ризиків і організація роботи з підрядниками у сфері охорони праці від того, в якій країні працюють замовник і підрядник? Якоюсь мірою – так. Але набагато більшу роль відіграє, як зазначила Джаннет, наскільки добре організована система управління безпекою та здоров’ям у компанії замовника. Адже один і той самий підрядник буде дотримуватися правил безпеки настільки, наскільки цього вимагає система безпеки замовника.

Добре організований менеджмент з охорони праці побудовано на основі вимог міжнародних стандартів, які зобов’язують дбати не тільки про своїх працівників, а й про безпеку підрядників і відвідувачів підприємства. Такі зобов’язання щодо управління підрядними організаціями визначено, зокрема, у стандарті ISO 45001 «Системи менеджменту гігієни і безпеки праці». Згідно з цим документом організація повинна:

  • установити, упровадити та підтримувати процес ідентифікації небезпек, який є безперервним і проактивним (контроль ризику);
  • координувати цей процес із підрядником, оцінювати всі ризики та керувати ними (координація);
  • гарантувати, що про всі ризики і вимоги системи менеджменту постійно повідомлятимуть підрядникам та їхнім працівникам (комунікація);
  • перевіряти здатність підрядників виконувати передані роботи до того, як їм буде дозволено їх виконувати, і постійно контролювати і співпрацювати під час виконання робіт (кооперація).

Статтю повністю читайте в журналі № 10/2021

Журналіст Фандєєв Олександр