

Don’t dismiss a near miss
04.07.2025Чи достатньо для побудови високої культури безпеки в організації лише дотримання чинного законодавства? Відповідь очевидна – однозначно ні! Якщо компанія хоче побудувати середовище безпеки, довіри та взаємопідтримки, необхідно впроваджувати найкращі практики в систему управління охороною здоров’я та безпекою праці.
Кожна компанія має свої цілі та способи їх досягнення. Так, METRO Україна прагне стати головним партнером для HORECA бізнесу (абревіатура від англ. – hotel, restaurant, cafe) та просувати ідею раціональних закупівель – це стратегічна мета компанії. Оптокультура, релевантний і стабільний асортимент, власні торгові марки, вигідні ціни та зручна доставка – зовсім не повний перелік переваг компанії, що наближають її до амбітної мети. Однак всі прагнення потрібно будувати на міцному фундаменті, і одним з основних елементів цього фундаменту в МЕТРО Україна є безпека.
Серед найефективніших практик, що створюють систему запобігання нещасним випадкам із працівниками та клієнтами компанії, є система виявлення та реагування на Near Miss (потенційно небезпечні події, які сталися та не призвели до негативних наслідків, але мали потенціал до цього). Це дуже важливо, оскільки Near Miss є передумовами до нещасних випадків та аварій.
Упровадження проєкту: напрями, етапи, результати
Передумови Near Miss можна розділити на дві категорії: небезпечні дії та небезпечні умови. Небезпечні дії – це дії (поведінка) людини, яка порушує чи ігнорує ті чи інші вимоги, правила, процедури тощо. А небезпечні умови – це відхилення в процесах, що можуть створювати умови, за яких є ризик, що ті чи інші небезпеки призведуть до потенційно небезпечних подій.
Отже, для побудови проактивного середовища в компанії та розбудови безпеки як способу мислення співробітників МЕТРО Україна 2022 року розпочала проєкт DON’T DISMISS A NEAR MISS (програму виявлення та повідомлення про Near Miss). Проєкт став ключовою ініціативою в напрямі «Фізичний добробут працівників» у межах реалізації стратегії з управління персоналом МЕТРО Україна. Увагу проєкту сфокусовано на таких напрямах:
- залучення співробітників, формування небайдужого ставлення до небезпек та ризиків замість звикання чи ігнорування;
- просвітницька діяльність та амбасадорство;
- упровадження змін та покращень на основі зареєстрованих повідомлень;
- винагорода за повідомлення або ідеї щодо зміни процесів для запобігання повторюванню.
Почали ми зі створення інструменту, за допомогою якого працівники можуть повідомити про виявлений Near Miss. Ми одразу вирішили, що цей інструмент має бути диджитальним, оскільки тільки такий формат дає змогу охопити широку аудиторію. Тож було прийнято рішення реалізувати його за допомогою корпоративного чатботу «Cheef-bot in METRO».
Далі необхідно було передбачити мотиваційний складник, яким стала «корпоративна валюта» – МЕТРО бали, які можна обміняти на приємні подарунки в корпоративному електронному магазині. Асортимент магазину: корпоративний мерч (брендовані світшоти, худі тощо), повербанки, професійні ножі та інше кухонне приладдя від власних торгових марок МЕТРО.
Для більшого розуміння співробітниками суті проєкту й тих небезпек і ризиків, які можуть призвести до Near Miss, ми ввели в дію комунікаційну програму Safe@METRO, у межах якої звертаємо увагу персоналу на конкретні небезпеки та ризики. Програма передбачає візуальний складник (анімацію, плакати та відео). Ці матеріали розміщені на інформаційних дошках. Працівники мають змогу ознайомитися з ними та, що особливо ефективно, під час спеціальних зустрічей (консультацій) висловити свої думки та надати зворотний зв’язок.
Андрій Ретинський, головний інженер з охорони праці METRO Україна
Andriy Retynsky
Don’t dismiss a near miss
Investigating the causes of all near misses, identifying hazardous actions and conditions, implementing changes based on reports, and effective and transparent communication form the basis for assessing risks accurately, preventing accidents and incidents more effectively, and raising employee awareness of health and safety at work.
Статтю повністю читайте в КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ та Журналі "Охорона праці" № 6/2025