Редакція журналу «Охорона праці»

Моніторинг законодавства

10.07.2025

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

17 червня Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт № 13271-1 щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення

Законом, зокрема, передбачено:

1) у ст. 172-6 «Порушення вимог фінансового контролю» КУпАП збільшити порогове значення суми, за якої наступатиме адміністративна відповідальність за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а саме від 150 (454 тис. грн) до 750 (2,271 млн грн) прожиткових мінімумів для працездатних осіб (далі – ПМПО). Наразі такий поріг встановлено на рівні від 100 (302 тис. грн) до 500 (1,514 млн грн) ПМПО.

2) у статті 366-2 «Декларування недостовірної інформації» КК України збільшити порогові значення:

  • за частиною першою з 750 (2,271 млн грн) до 2500 (7,750 млн грн) ПМПО (на сьогодні це від 500 (1,514 млн грн) до 2000 (6,056 млн грн) ПМПО;
  • за частиною другою збільшення на понад 2500 (7,570 млн грн) ПМПО (на сьогодні це понад 2000 (6,056 млн грн) ПМПО.

3) зменшити порогове значення розміру активів, набуття яких дає підстави для притягнення до відповідальності за ст. 368-5 «Незаконне збагачення» КК України до 3000 ПМПО (9,084 млн грн). На сьогодні це 6500 ПМПО (9,841 млн грн).

Примітку до ст. 368-5, яка визначає, хто є особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, розширено: уточнюється, що члени ВЛК та колишніх МСЕК також є суб’єктами покарання за незаконне збагачення.

4) внести зміни до ст. 290 ЦПК України, згідно з якими позов пред’являється щодо активів, якщо різниця між їх вартістю та законними доходами особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у 750 і більше разів (2,271 млн грн і більше) перевищує розмір ПМПО. На сьогодні – у 500 і більше разів перевищує розмір ПМПО (1,514 млн грн);

5) ст. 59 ЗУ «Про запобігання корупції» доповнити новою частиною, яка передбачає, що строк зберігання відомостей в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, становить:

  • 1 рік – для відомостей про притягнення до цивільно-правової відповідальності фізичної особи за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень або накладення адміністративного стягнення на фізичну особу за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;
  • до погашення або зняття судимості з особи – для відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності фізичної особи за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень;
  • 5 років – для відомостей про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.

Також пропонується важливе та суперечливе уточнення, що після завершення строків, визначених цією частиною, відомості про особу в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, підлягають виключенню;

6) внести зміни до ЗУ «Про військовий обов’язок і військову службу», згідно з якими уточнено, що Збройні Сили України та інші військові формування не можуть комплектуватися особами, які обвинувачуються у скоєнні тяжкого або особливо тяжкого корупційного кримінального правопорушення та кримінальне провадження стосовно яких перебуває на стадії судового провадження.

Про внесення змін  до статті 10-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»

Метою Закону є гарантування права військовослужбовців на виплату грошової компенсації за всі невикористані дні щорічних основної та додаткової відпусток, а також інших видів відпусток, у тому числі додаткової соціальної відпустки у разі звільнення зі служби під час дії воєнного стану.

18 червня Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 ЗУ «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX

Відтепер підприємці, підприємства, установи та організації знову зобов’язані подавати статистичну та фінансову звітність до органів державної статистики.

Зміни до Закону відновлюють:

  • регулярне та обов’язкове подання звітності від бізнесу;
  • можливість проведення вибіркових обстежень населення щодо умов життя, доходів, зайнятості, сільськогосподарської діяльності тощо;
  • статистичне обґрунтування соціальної, економічної та демографічної політики тощо.

Усі респонденти (крім окремих винятків) повинні знову подавати звітність навіть під час дії воєнного стану.

Перехідний період: підприємства, які не подавали звітність у період дії воєнного стану, мають три місяці для подачі звітів за весь період неподання.

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

Постанова КМУ від 27.05.2025 № 610 «Про внесення змін  до деяких постанов Кабінету Міністрів України  щодо удосконалення організації працевлаштування осіб з інвалідністю»

Внесено зміни, зокрема, до:

  • постанови КМУ від 31.01.2007 №70 «Деякі питання реалізації норм Законів України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Про зайнятість населення»» (далі – Постанова № 70);
  • Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на соціальний захист осіб з інвалідністю, затвердженого постановою КМУ від 04.02.2023 № 120;
  • Порядку надання компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць / місць провадження господарської діяльності / незалежної професійної діяльності для осіб з інвалідністю, затвердженого постановою КМУ від 22.08.2023 № 893.

Зміни стосуються підтримки осіб з інвалідністю; фінансування Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю допомоги на поворотній та безповоротній основі для створення робочих місць; технічного оснащення та забезпечення спеціалізованою літературою. Урегульовано питання сплати штрафів роботодавцями за недотримання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Постанова від 04.06.2025 № 642 «Про внесення змін до Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами»

Пункт 5 відповідного Порядку доповнено новим абзацом такого змісту: «Відомості про потребу в забезпеченні осіб з інвалідністю та визначених категорій осіб медичними виробами вносяться експертною командою з оцінювання повсякденного функціонування особи до електронної системи щодо оцінювання повсякденного функціонування особи відповідно до Порядку функціонування електронної системи щодо оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 р. № 1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» (Офіційний вісник України, 2024 р., № 107, ст. 6782), і передаються до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери в порядку електронної інформаційної взаємодії».

Крім того, з пункту 10 вилучено друге речення. Ця зміна дозволить уникнути дублювання функцій і спростить процедуру взаємодії між медичними установами та соціальними службами.

Постанова КМУ від 11.06.2025 № 673 «Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання  на професійну підготовку працівників»

Встановлено чіткі умови, за яких державна допомога, що надається суб’єктам господарювання на професійну підготовку працівників, визнається допустимою для конкуренції.

Метою надання державної допомоги є стимулювання роботодавця підвищувати професійний рівень працівників. Державна допомога вважається допустимою, якщо вона сприяє підвищенню професійної підготовки працівників, особливо у випадках, коли ринок самостійно не забезпечує таких можливостей. Професійна підготовка працівників – професійне навчання працівників у значенні, наведеному в ЗУ «Про професійний розвиток працівників». Стимулюючий ефект є обов’язковою умовою надання державної допомоги

Державна допомога спрямовується на відшкодування суб’єктам господарювання допустимих витрат на:

1) оплату праці викладацького персоналу та працівників за час, протягом якого вони проходять професійну підготовку; проїзд; проживання; придбання навчальних матеріалів, інструментів і обладнання, які безпосередньо пов’язані з професійною підготовкою працівників, та їх амортизацію в обсязі, необхідному для професійної підготовки працівників;

2) консультаційні послуги, пов’язані з професійною підготовкою працівників;

3) адміністративні, накладні витрати та витрати на оренду за час, протягом якого працівники проходять професійну підготовку.

Максимальний розмір державної допомоги становить до 50% сукупного розміру допустимих витрат, а також може бути збільшений до 70% сукупного розміру допустимих витрат, зокрема:

  • у разі здійснення заходів із професійної підготовки працівників, що є особами з інвалідністю та/або незабезпеченими особами, та/або внутрішньо переміщеними особами, та/або учасниками бойових дій (див. п. 19 і 20 частини першої ст. 6 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), – до 10 відсоткових пунктів;
  • у разі надання допомоги суб’єктам середнього підприємництва – до 10 відсоткових пунктів та у разі надання допомоги суб’єктам малого підприємництва – до 20 відсоткових пунктів.

Передбачено прозору систему оприлюднення інформації про надану допомогу.

Постанова від 11.06.2025 № 686 «Про внесення змін у додаток  до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341»

Уточнено визначення термінів «професійна кваліфікація» та «національна рамка кваліфікацій», наведено визначення термінів «кваліфікація», «часткова професійна кваліфікація». Зокрема, національна рамка кваліфікацій – системний і структурований за результатами навчання опис кваліфікаційних рівнів.

Національну рамку кваліфікацій доповнено 4 кваліфікаційними рівнями повної загальної середньої освіти (початкова, базова середня освіта, профільна середня освіта за програмами одинадцятирічної та дванадцятирічної повної загальної середньої освіти); вилучено кваліфікаційні рівні вищої освіти (бакалавр, магістр, доктор наук).

Третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти відповідає 4 рівню Національної рамки кваліфікацій.

ДОВІДКОВО. Національна рамка кваліфікацій призначена для використання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, установами та організаціями, закладами освіти, роботодавцями, іншими юридичними та фізичними особами з метою розроблення, ідентифікації, співвіднесення, визнання, планування і розвитку кваліфікацій.

Постанова від 11.06.2025 № 688 «Про реалізацію експериментального проекту щодо впровадження та забезпечення функціонування електронної системи для підтримки підприємництва “Онлайн-кабінет підприємця”»

Передбачено реалізацію протягом двох років експериментального проєкту з упровадження та функціонування електронної системи підтримки підприємництва «Онлайн-кабінет підприємця» з персоналізованими рекомендаціями для малого й середнього бізнесу.

Підприємці отримуватимуть push-сповіщення в застосунку «Дія» про програми підтримки, гранти та пільгові кредити, які найбільше підійдуть їх бізнесу. Рекомендації надходитимуть з Маркетплейсу фінансових можливостей на порталі «Дія.Бізнес». Так підприємці не пропускатимуть можливості для розвитку та масштабуватимуть проєкти за підтримки держави.

Крім того, онлайн-кабінет підприємця дасть змогу:

  • збирати зворотний зв’язок і вимірювати задоволеність користувачів;
  • відстежувати вплив державної підтримки на розвиток бізнесу.

Онлайн-кабінет підприємця працюватиме в пілотному форматі протягом двох років. Його адмініструватиме Офіс з розвитку підприємництва та експорту. Функціонал онлайн-кабінету підприємця вже створений і проходить технічне тестування. Після завантаження необхідних даних його офіційно запустять.

Постанова від 18.06.2025 № 704 «Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін з питань управління відходами»

Термін «анулювання» замінено на «припинення дії».

У Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженому постановою КМУ від 19.12.2023 № 1328, та Порядку надання письмової згоди (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів та висновку на транскордонне перевезення відходів, затвердженому постановою КМУ від 17.09.2024 № 1067, передбачено, що «у разі подання заявником або уповноваженою ним особою заяви та документів до неї із порушенням вимог пункту 10 цього Порядку посадова особа Міндовкілля, яка розглядає справу, приймає рішення про залишення заяви без руху. Міндовкілля надсилає заявникові письмове повідомлення про залишення заяви без руху протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви».

Зазначено, що отримання письмової згоди на транскордонне перевезення відходів можливе через 180 календарних днів.

Слова «адреса місця проживання» замінено на «адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування)».

Розпорядження від 25.06.2025 № 625-р «Про схвалення Стратегії реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2025–2027 роках»

Основа реформи – перехід від «каральної» моделі екологічного контролю до «превентивної» – спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, запровадження сучасних технологій та посилення відповідальності за шкоду довкіллю. У планах – впровадити ризикоорієнтований підхід до планування перевірок, який відповідатиме європейським підходам. Це дозволить виявляти і запобігати ризикам.

Основні кроки, передбачені Стратегією:

  • Усунення дублюючих функцій державного екологічного нагляду у різних органах влади, а також можливості здійснення дозвільних та контрольних функцій одним органом влади.
  • Усі функції державного екологічного нагляду мають здійснюватися єдиним інтегрованим органом Держекоконтролю.
  • Запровадження принципів пропорційності та невідворотної відповідальності за шкоду навколишньому природному середовищу: не просто сплатити штраф, а усунути шкоду, завдану довкіллю.
  • Трансформація діючих органів Державної екологічної інспекції України за еколого-ресурсними та еколого-техногенними принципами.
  • Посилення матеріальної бази галузі, зокрема шляхом створення сучасних вимірювальних лабораторій. Вони будуть працювати за європейськими стандартами із значно більшим спектром досліджень та забезпечуватимуть збір і належне зберігання доказів.
  • Запровадження служби оперативного реагування на виклики у органах екологічного контролю – вона працюватиме 24/7.

МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ

Наказ від 04.06.2025 № 923 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо профілактики психоемоційного вигорання медичних працівників»

Документ розроблено з метою впровадження ефективної системи профілактики, раннього виявлення та подолання професійного вигорання медичних працівників відповідно до сучасних міжнародних та національних стандартів охорони психічного здоров’я.

Роботодавцям рекомендовано забезпечити багаторівневу профілактику професійного вигорання шляхом організаційних змін, створення підтримувального середовища, навчальних заходів та психосоціальної підтримки. Визначено рекомендації для медичних працівників щодо охорони психічного здоров’я та попередження професійного вигоряння на робочому місці (5 рекомендацій) та в неробочий час (6 рекомендацій).

ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ

Оновлено форми статзвітності № 1-підприємництво та № 2-підприємництво. Затверджено нову форму статзвіту для юросіб № 1-ПНП (один раз на п’ять років) «Професійне навчання  на підприємстві»

Держстат оновив 15 форм статистичних спостережень, зокрема:

Уперше ці Звіти подаються зі звіту за 2025 рік. Граничний термін подання Звітів – не пізніше 28 лютого 2026 року. Подають ці звіти юридичні особи (підприємства) територіальному органу Держстату.

Крім того, затверджено новий звіт: форму № 1-ПНП (один раз на п’ять років) «Професійне навчання на підприємстві» (наказ Держстату від 19.06.2025 № 94), який містить 29 запитань, що потребують відповіді. Звіт подають юридичні особи територіальному органу Держстату. Уперше – зі звіту за 2025 рік, не пізніше 10 квітня 2026 року.

ДОВІДКОВО. Починаючи з 1 січня 2023 року Звіт подають винятково в електронній формі – через безкоштовний сервіс для електронного звітування «Кабінет респондента».

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»