Фандєєв Олександр

Фестиваль під питанням

21.06.2023

Дитяча та юнацька творчість – найефективніший спосіб доносити до майбутніх дорослих важливі речі, зокрема про безпеку праці. Ця ідея втілена в конкурсі дитячого малюнка «Охорона праці очима дітей», який уже 12 років поспіль проводить журнал. А ще – у фестивалі соціальної реклами серед студентів за ініціативи Спілки рекламістів України. Однак продовження цього фестивалю – нині під великим питанням.

Чотири роки поспіль Проєкт МОП за фінансування ЄС «На шляху до безпечної, здорової та задекларованої праці в Україні» (далі – Проєкт МОП) спільно з Держпраці підтримували Український студентський фестиваль реклами (УСФР).

Від часу заснування фестивалю у 2004 р. на цей творчий конкурс було подано понад 15 200 робіт, а участь у ньому взяли понад 13 500 студентів українських та зарубіжних ВНЗ. Безумовно, місія УСФР – допомагати майбутнім рекламістам і маркетологам самореалізуватися, «відкривати» талановиту і креативну молодь. Разом з тим фестиваль – це ще й можливість привернути увагу молоді до актуальних питань безпеки і здоров’я на роботі (БЗР), долучити її до популяризації легальної праці, до формування у суспільстві культури безпечної поведінки.

У межах 17-го УСФР, що відбувся минулого року, партнери фестивалю – Проєкт МОП і Держпраці – запропонували нову тематичну номінацію «Україна працює!». Туди увійшли теми: «Працюй легально – підтримай країну!» і «Працюй безпечно – врятуй життя в часи війни!». Реалізувати свої творчі задуми в цій номінації учасники конкурсу могли через відеоролики і плакати. Мета номінації – сприяти підвищенню обізнаності майбутніх працівників і роботодавців про переваги задекларованої праці, права працівників, ризики незадекларованих трудових відносин та важливість БЗР, особливо у важкі для країни часи. На конкурс було подано 64 творчі роботи. Авторів 8 робіт фахове журі, до складу якого увійшли провідні спеціалісти у сфері комунікацій і реклами, менеджери Проєкту МОП та фахівці Держпраці, визнало переможцями та відзначило нагородами.

Журнал поспілкувався з кількома переможцями у номінації «Україна працює!», студентами Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне) та їхніми творчими керівниками.

Богдан Якимюк, 1 місце за темою «Працюй безпечно – врятуй життя в часи війни!»:

– Про фестиваль дізнався від викладачів кафедри маркетингу. Захоплююсь графічним дизайном, тож конкурс мене зацікавив. Та й тема безпечної праці і здоров’я є мені близькою. Займаючись спортом, дістав кілька травм, тому з власного досвіду розумію цінність безпеки і здоров’я. Ідея моєї графічної роботи – не нехтувати безпекою, подумати про свої дії та поведінку заздалегідь, тому що потім може бути пізно. У воєнний час турбота про безпеку на роботі є ще більш важливою, оскільки не убезпечити себе – означає не цінувати героїчні зусилля наших військових, які захищають нас та боронять країну.

Валентина Хомич, 1 місце за темою «Працюй легально – підтримай країну!»:

– Ідею моєї роботи можна зрозуміти як за малюнком, так і слоганом: «Економіка як пазл, без твоїх податків картинка не складається. Працюй офіційно – підтримай Україну!». Під час війни це особливо важливо. На жаль, частина людей, працюючи неофіційно, не задумується над тим, що податки – це бюджет країни, соціальні виплати, пенсії, і що в разі страхового випадку вони є соціально незахищеними. Для себе я вирішила, що працюватиму офіційно. Моє звернення адресоване також роботодавцям, які намагаються заощадити за рахунок найму працівників без оформлення. Страждає від цього як економіка, так і власне роботодавці, оскільки сума штрафу для них може перевищувати сумнівну вигоду.

Ірина Оплачко, доцент кафедри маркетингу:

– Участь у фестивалі допомогла сфокусувати увагу молоді й суспільства на таких соціально значущих цінностях та підходах, як задекларована праця і дотримання правил безпеки. Молодь замислюється над проблемними питаннями сфери трудових відносин, про ризики на роботі. Це сприяє формуванню культури безпеки праці та здоров’я молодих людей, які згодом стануть працівниками. За відгуками студентів, ця номінація була найяскравішим кейсом, до якого вони долучалися під час практичної роботи.

Оксана Мартинюк, доцент кафедри маркетингу:

– Разом зі студентами ми проговорювали тему безпеки, вони пригадували нештатні ситуації, що траплялися на роботі в батьків або знайомих, ставили собі запитання, а що буде, якщо раптом щось піде не так. Залучення молодих людей до таких проєктів допомагає їм набути не лише теоретичних, а й практичних навичок. Виконуючи практичну роботу, вони вчаться працювати в команді, в умовах дедлайну, шукають нешаблонні ідеї та рішення, виробляють власне бачення і стиль. Наше завдання – розвивати їхні здібності, майстерність, навички.

У кожного з нас зараз свій фронт, ми повинні робити те, що вміємо найкраще, і водночас дбати про безпеку свою та оточуючих. Здебільшого ми навіть не замислюємося про важливість безпеки і здоров’я. Проте через війну, терор та геноцид з боку рф, постійні обстріли, повітряні тривоги, необхідність переривати навчання та ховатись в укритті, усвідомлення їх цінності, безсумнівно, підвищилося.

За словами координатора УСФР, голови Спілки рекламістів України професора Євгена Ромата, в умовах війни проблеми задекларованої праці,  безпеки та здоров’я на роботі є ще актуальнішими, ніж у мирний час. З іншого боку, війна має закінчитися, і постане проблема розбудови України. Сьогоднішні учасники фестивалю завтра вийдуть на український ринок праці та стануть активними прибічниками прозорих і безпечних трудових відносин. А їхні талановиті фестивальні роботи спонукають людей замислюватися над важливістю цих питань.

…Як відомо, у квітні Проєкт МОП за фінансування ЄС, за підтримки якого проводився фестиваль, завершив свою роботу. На жаль, доля цьогорічного 18-го УСФР, як повідомив журналу Євген Вікторович, поки що під питанням. Адже не секрет, що для його проведення потрібні кошти. Тому буде спонсор – буде фестиваль, не буде фінансової підтримки – не буде фестивалю.

Мінімальна сума, потрібна для організації соціально значущої загальнонаціональної події, дорівнює еквіваленту 1,5 тис. у. о. Організатори фестивалю звертаються по допомогу до підприємств, фондів, організацій України та сподіваються на партнерську підтримку молодіжного соціального проєкту. Адже це як інвестиції в майбутнє України, так і можливість посилити імідж компанії. Бо де ще можна отримати таку потужну рекламу соціально відповідальної організації, як не на фестивалі реклами!

Журналіст Фандєєв Олександр